Cuma, Eylül 15, 2006

NİJERYA'DAN MEKTUP VAR


İşte size Nijerya’dan tüm dünyaya gönderilen bir sahtekarlık mektup örneği. Okuyun ve kendinizi sınayın : Bu tuzağa düşer miydiniz?

“Nijerya mektupları” dijital sahtekarlık literatürüne girecek kadar bildik hale geldi gelmesine ama hala bu mektuplara inanıp eli, kolunu kaptıranların haberleri çıkıyor.

Teori yerine pratik deyip, epostama son düşen ve Nijerya’daki Adamımız’ın (!) gönderdiği emaili size tercüme etmek istiyorum. Okuyun ve kendinizi sınayın – tuzağa düşer miydiniz? (parantez içindeki yorumlar bana ait):

Kimden : webemaildelivery006@....
Tarih : 29 Ağustos 2006
Konu : Sayın Bay/Bayan

Sayın Bay/Bayan
Bunu çok (kişiye) yazdım ama hiç cevap alamadım. Anlatmaya çalıştım ama aldığım cevapların çoğu şaka yapıyor olduğum şeklindeydi. Umarım size de şaka gibi gelmez Bay/Bayan. Emailinizi bir internet dergisinde gördüm (meğer ne kadar ünlüymüşüm) – şu sıralarda internet kullanımını geliştirmek üzere ofislere dağıtılan ve tüm personelin paylaştığı dergide.

Umarım kötü ingilizcemi maruz görürsünüz. İngilizcem iyi değil, zaten pek eğitimli birisi de değilim.(neden bu kadar safça davrandığının açıklaması)

Ben Bay Kola Fashonu. First Bank of Nigeria’nın Portharcourt’taki Doğu Şubesi’nde temizlikçiyim. Bankama, işime bağlı birisiyim. Bu nedenle şube müdürü (Bay Sam Sumalo) bana çok güvenirdi.

Eşimin cenazesini kaldırdığımızdan dolayı bir hafta boyunca ofise gidemediğimden dolayı işlerin çok biriktiği bir Pazartesi günüydü ki şube müdürümüz beni ofisine çağırdı. Ortaya bir kutu çıkardı ve onu saklamamı istedi. Kutunun içinde para olduğunu biliyordum (nasıl?) ama kaç para olduğunu bilmiyordum. Kutunun içinde 20 milyon 10 bin dolar olduğunu (küsuratlı miktar) ve bu parayı banka hesaplarından çaldığını söyledi. Kutuyu geri isteyene kadar evimde saklamamı, bunun karşılığında bana paranın yüzde 10’unu vereceğini söyledi. Neden beni seçtiğini sordum. (ama neden çaldığını sormamış) Güvenebileceği tek kişinin ben olduğumu söyledi. Kabul ettim çünkü (para çalıntı da olsa) ben sadece sıradan bir temizlikçiydim; zengin olmak istiyordum. Eve dönerken bir video kamera ödünç aldım; 15 yaşındaki oğlum, paraları sayarken filmimi çekti. (istersem bana bu filmi gönderebilecek delil olarak) Parayı söz verdiğim gibi sakladım.

Size bu epostayı gönderme nedenim, müdürün evine silahlı soyguncuların baskın yaptığını ve bunun sonucunda öldürüldüğünü öğrenmiş olmam. Artık parayı kullanabilmemin hiç bir yolu yoktu çünkü sıradan bir temizlikçi olarak bu kadar parayı nereden bulduğumu açıklayacak bir yalan bulamazdım. Size bu epostayı bu nedenle gönderiyorum – parayı yabancı birisine göndermek istiyorum. Bu şekilde paranın bulunması imkansız olacaktır. Sizden para ya da banka hesap bilgilerinizi istemiyorum. Tek istediğim isminizi ve adresinizi göndermeniz. Kutuyu UPS’in doğu şubesinin müdürü olan ablama vereceğim. O da kutuyu şahsen sizin ev adresinize ulaştıracak. Bu yolla paket kontrolden geçirilmeyecek çünkü ablam UPS’teki tüm kontrolörlerin başıdır. (ablamızın kariyeri çok iyi ama yine de parayı benden başka ulaştıracak bir tanıdığı yok) Bir ev veya ofis adresine ihtiyacım var çünkü ablam kimseyle otel, restaurant, park, havaalanı gibi yerlerde buluşmaz, para değiş tokuşu yapmaz. (çok mazbuttur) Onunla ancak bir ev veya ofiste buluşabilirsiniz. (böylece beni soyup soğana çevirmeleri kolay olur) Eğer sizin için uygun değilse, size yanıt vermeyeceğim çünkü parayı kaybetmek istemem. Harcamalar bu şekilde halledilecek, sizin ödemeniz gereken bir şey olmayacak. Parayı aldığınızda lütfen bana bilgi verin, kutudan temin ettiğim biraz para ile alacağım biletlerle oğlumla Nijerya’dan sizin ülkenize geleceğiz. Ben geldiğimde paranın yüzde 30’u sizin olacak, yüzde 70’ini bana verirsiniz.(tabii ben parayı aldıktan sonra seni beklersem)

Lütfen bundan kimseye bahsetmeyin, avukatınıza bile. Ancak bu şekilde bu işi yapabiliriz. Ben de sadece ablama söyledim çünkü kutuyu taşımada bize yardım etmesi gerekiyor.(oğlun da filmini çekmemiş miydi?)

Sizden cesaretlendirici bir cevap almayı umuyorum.

Size bu mesajı gönderdiğim eposta adresi bir arkadaşıma ait olduğundan (böylece bu emaili kendisinin gönderdiğini kimse ispatlamayaz) lütfen cevabınızı (kolafashonu0@...) email adresime gönderin. Aksi durumda bir arkadaşın epostasından yazışmaya başlamak uygun olmaz.

İyi günler
Kola Fashonu

Cumhuriyet Bilim Teknoloji - Ooof Off Line Köşesi - 15 09 2006

Hiç yorum yok: